• تاریخ انتشار : 1402/12/23 - 15:45
  • تعداد بازدید : 422
  • تعداد بازدیدکننده : 414
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی و عمران مطرح شد؛

سازندگان توان پرداخت جریمه بیشتر را ندارند | ضرورت عدالت محوری در تعیین ارزش معاملاتی

مسعود عباس نژاد در جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر رشت که ظهر چهارشنبه در ساختمان شورا برگزار شد، ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان و سال نو و تقارن این دو مناسبت، بیان داشت: از مجموعه مدیران شهرداری که تمام تلاششان بر این بود پس از سالیان سال اتفاقات خوبی برای شهر رشت رقم بخورد تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم در سال آینده با قدرت بیشتر پیگیر امورات مردم باشند.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا افزود: قطعا قصوراتی وجود دارد و بابت کاستی ها از شهروندان عذرخواهی می کنیم. تلاش اعضای شورا در سال 1403 کاهش کم کاری ها است.
 
عباس نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تذکر به شهردار رشت، تصریح کرد: تا امروز اعضای شورا نیز همانند شهروندان در جریان نیستند که چه اقداماتی به منظور فضاسازی شهری در آستانه سال نو در حال انجام است. در فاصله باقیمانده تا سال نو، اقداماتی در شان شهر رشت به منظور فضاسازی شهری انجام شود و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا در عید نوروز میزبان خوبی، برای میهمانانی که وارد شهر رشت می شوند، باشیم.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت در پایان با اشاره به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: از میهمانان و مسافرانی که وارد شهر رشت می شوند درخواست داریم آداب و حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کنند. شهرداری و میراث فرهنگی نیز تمهیداتی اندیشیده اند که نیاز به اطلاع رسانی دقیق در سطح شهر دارد تا مسافرین بتوانند استفاده لازم را ببرند.
 
مسدود شدن حساب شهرداری ریشه در درون مجموعه دارد
 
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران نیز خاطر نشان کرد: مردم مشکلات بسیاری دارند و برخی ارگان های دولتی آسیب های مردم را بیشتر میکنند. امیدوارم شورا بتواند در بین این کم و کاستی ها، در سال آینده، سال بهتر و پویاتری را با کمک همه عزیزان در مجموعه عمران و شهرسازی داشته باشیم تا بیش از این شرمنده مردم شریف، نجیب و فهیم شهر رشت نباشیم.
 
وی افزود: اگر مجموعه ها با یکدیگر هماهنگ نباشند بیشترین آسیب را مردم می بینند. امیدوارم شاهد همراهی و همکاری همه عزیزان تا پایان شورا باشیم. در هیچ دوره ای از شورا چنین شرایطی نبود که تمامی اعضا یکدل و یکصدا برای به ثمر رساندن کارها در کنار یکدیگر باشند.
 
محسن سماکچی همچنین با اشاره به مسدود شدن حساب شهرداری، تصریح کرد: در آستانه سال نو توقیف های مالی برای شهرداری پیش آمده و متاسفانه ریشه این مشکلات از خود بدنه شهرداری است. البته روز دوشنبه حقوق پرسنل پرداخت شد. وجدان بیدار هر انسانی باید فرد را صدا بزند و بگوید این کار، خیانتی بیش نیست.
 
آیین نامه ارزش معاملاتی شهرداری رشت
 
رضا ویسی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت نیز در ادامه در خصوص تبصره 11 ماده 100 بیان داشت: بر این اساس به شهرداری تکلیف شده است سالی یک بار آیین نامه ارزش معاملاتی را به روز رسانی کند.
 
وی با اعلام اینکه از سال 1392 تا سال 1397 اعدادی که مبنای تعیین جرائم بود ثابت ماند افزود: امروز آثار آن در ساخت و ساز های رشت قابل مشاهده است. قیمت هایی که تعیین می شود باید به روز و بازدارنده باشد. ضمن آن که نگاه ما از روز اول این بود تعیین ارزش معاملاتی، نباید یک عدد ثابت باشد و باید به صورت آیین نامه دیده شود.
 
رضا ویسی با اشاره به تفاوت این لایحه با لوایح سال های گذشته خاطرنشان کرد: امروز این آیین نامه برای تعیین ارزش معاملاتی بر مبنای بیش از 80 بلوک شهری که توسط دارایی ارزش گذاری شده و مبنای صدور پروانه اند تنظیم شده است. ضمن آن که دخالتی در وظایف اعضای کمیسیون ماده 100 نشده است و شدت تخلف می تواند توسط اعضای کمیسیون در تعیین ضرایب مدنظر قرار گیرد.
 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت تصریح کرد: وقتی ارزش منطقه ای وارد این فرمول شود یک تفاوتی بین پهنه های شهری اتفاق می افتد. ضرایب را طوری تعیین کردیم که در لایه های پایین شهر و بلوک هایی که کمترین ارزش معاملاتی را دارند از 110 هزار تومان افزایش تجاوز نخواهد کرد. اما در بالاترین سطح تا 6 میلیون و 100 هزار تومان افزایش نیز در نظر گرفته شده است.
 
سازندگان توان پرداخت جرائم بیشتر را ندارند
 
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به افزایش نرخ جرایم تخلفات ساختمانی در سال 1402 بیان داشت: شورای ششم پس از ده سال نسبت به اصلاح جرایم اقدام کرد اما امروز به جایی رسیده ایم که سازندگان توان پرداخت جرائم بیشتر را ندارند. جرائم پرونده ها چندین برابر شده و اتفاقات عجیبی رخ داده است.
 
وی با بیان اینکه روند شهرسازی در سال 1402 روند مثبتی بود، افزود: در صدور پروانه و پایان کارها نسبت به سال 1401 بسیار جلوتر بوده ایم اما برای سال آینده نیاز به کار کارشناسی شده تری وجود دارد.  
 
عباس نژاد در ادامه به پروژه های طرح میثاق و تقاطع های غیرهمسطح پرداخت و اظهار داشت: اجرای پروژه های طرح میثاق به واسطه تصمیمات شجاعانه و برنامه ریزی شورای ششم بوده است.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در خصوص جرائم ساختمانی در سال 1403 عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است افزایش با درصدی بسیار جزیی در نظر گرفته شود. ضمن آن که نقشه ای از شهر رشت به شورا ارائه شود و مشخص شود هر نقطه از شهر چه میزان افزایش در نظر گرفته شده است. در همان منطقه یک نیز محلات کم برخورداری داریم که نباید یکسان دیده شوند و باید به عدالت نزدیک باشد.
 
ضرورت عدالت محوری در تعیین ارزش معاملاتی
 
سید شمس شفیعی عضو کمیسیون های شهرسازی و عمران نیز عنوان کرد: در سال گذشته افزایش محسوسی بابت جرایم ساختمانی در نظر گرفته شد و روند سال های گذشته اصلاح شد اما فشار زیادی به سازندگان وارد شد و اگر بار دیگر برای سال 1403 افزایش داشته باشیم شاهد کاهش ساخت و ساز و صدور پروانه در سال آینده خواهیم بود.
 
شفیعی با تاکید بر ثبات جرائم در سال آینده، افزود: بنده با افزایش 20 درصدی جرایم ساخت و ساز در سال آینده نیز مخالفم و پیشنهاد بنده ثابت ماندن جرائم است. در این موضوع که تمام محلات یک منطقه نباید یکسان در نظر گرفته شوند با همکاران موافقم و باید نگاه عادلانه تری وجود داشته باشد.
 
با نظر اعضای کمیسیون های شهرسازی و عمران شورا، اعلام نظر دو کمیسیون در خصوص لایحه بهای ارزش معاملاتی، به منظور بررسی بیشتر و در نظر گرفتن اصلاحات مدنظر اعضا، به جلسات سال آینده موکول شد.
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون حمل و نقل و عمران,کمیسیون شهرسازی و معماری
  • کد خبر : 226
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم